5 tips voor je 1e loopevent

5 tips voor je 1e loopevent

Donderdag 30 juni is de Intersport Utrecht Cityrun: een leuke stadsrun van 5 km. Voor gevorderde renners een eitje, voor nieuwe renners een flinke beproeving en voor eendagsvliegen een hel. Tenzij je je goed voorbereidt! Hieronder een aantal tips van – hardloper en auteur van Fun to Run – Natascha Klootsema. Na het lezen van deze tips heb je niks meer te vrezen, of nou ja, bijna niks meer.

Fun to run ladies run

Uit Fun to Run:

“Het is natuurlijk superspannend als je voor het eerst meedoet aan een hardloopevent. Je bereidt je goed voor. Dat betekent:

Ladiesrun Fun to runIn de week voorafgaand aan het evenement check je nauwgezet de weersvoorspellingen.
Wordt het warm? Fris? Wat trek je aan: een hardlooprokje, lange broek of een short? Lange mouw, singlet of korte mouw? Vooral beginnende lopers zijn vaak te warm gekleed. En echt waar: het is best vervelend om het al na een kilometer stikheet te hebben en je trainingsjack als een soort zeilschip rond je achterste te moeten binden. Het is geen ramp als je het een beetje koud hebt in het startvak, maar voorkom dat je onderkoeld raakt.

Regent het?
Neem een plastic regencape mee of trek een vuilniszak over je kleding. Voorkom dat je te veel afkoelt! Is het juist een warme dag? Trek niet te veel aan. De avond voordat je gaat lopen leg je alles klaar. Check, check, dubbelcheck.

Heb je een feestje de avond tevoren?
Prima, maar drink zo min mogelijk alcohol en maak het niet te laat. Je hebt een belangrijke run voor de boeg! Je bent een topsporter! Respect alom. Geen paniek als je die nacht slecht slaapt; gezonde zenuwen horen erbij. De nachten ervoor zijn in feite belangrijker. Pak na het opstaan een snelle, verkwikkende douche en schiet je hardloopkleding aan. Probeer voordat je weggaat uitgebreid naar de wc te gaan – een kop koffie wil helpen.

Ontbijt goed.
Bij voorkeur met een of enkele witte boterhammen en drink vooral zo veel mogelijk thee of water. Je wilt niet met een volle buik lopen, dus een tot twee uur van tevoren eet je (vrijwel) niets meer. Toch trek? Neem dan een banaan.

En de allerbelangrijkste tip: ga op tijd weg.
Reis je met het openbaar vervoer? Check ruim voordat je weggaat de website van het vervoerbedrijf. Er willen nogal eens omleidingen zijn, zeker in het weekend. Ga je met de auto? Zoek op tijd uit hoe je bij het parcours kunt komen (let op: tijdens loopevenementen zijn grote delen van de weg rondom het parcours afgesloten) en neem voldoende speling. Zorg ervoor dat je minimaal een uur voor de starttijd aanwezig bent. Misschien moet je je startnummer nog ophalen (in dat geval neem je extra tijd), je wilt nog even plassen, je loopvrienden ontmoeten, foto’s maken, sfeer proeven, je lijf warmdraaien… Neem vooral voor dit laatste de tijd. Loop een beetje rustig in, doe de nodige losdraaioefeningen (zie funtorun.nl voor tips) en neem een flesje water mee het startvak in. Voel je de zenuwen al kriebelen? Klaar voor de start… af!”

Ladiesrun  Fun to run
Fun to runWil je meer hardlooptips en trucs?
Koop dan nu Fun to run: het leukste hardloopboekje om te beginnen met hardlopen en het vol te houden.

ga hier naar de webshop